Saturday, February 7, 2009

Untuk Tersayang 2

8 Februari 2009 (Ahad)
Hari tu mak dan mak..Untuk keadilan ..dan ada kesempatan di sinilah untuk mengucapkan rasa terima kasih dan selamat Hari Jadi yang- ke 71 buat ayah tersayang....kali ni nak cerita juga..mengenai ayah...apa nak cerita ni ayah...


Hmmm..ayah anak yang ke 3 dari 14 orang adik beradik , satu mak satu ayah (tinggal 12 sekarang) Wow ramainya...cucu-cucu tok ada ramai..makanya sepupu-sepupukupun ada ramai (hampir 40 orang rasanya), Oh! dimanakah dikau sepupu sepupu?..Alhamdulillah semua adik beradik ayah amat baik hati dan mereka sangat erat hubungannya...apa petua arwah tok dan tok wan guna dulu ya?

Ayahni sebenarnya amat kelakar orangnya..seperti anak perempuannya juga..he..he..dah mula dah...tapi dengan anak-anak ayah amat serius.(masa kecil dulu)..bila kami tak dengar cakap mak ..ayah besarkan mata..kami terus..takut..Tapi sekarang bila guna teori ayah pada anak-anak, mereka tanya balik, " mak , mak sakit matake, mata mak nampak besar!!??




Selamat Hari Lahir ke-71 ayah, bersama puteri tunggalnya, cucu Adam dan Ali.(raya 2008)


Ingat pada satu waktu, lebih kurang usia 5 tahun, ayah buka buku gambar haiwan dan tanya, " Suria ini gambar apa?" Oleh kerana takut dengan ayah , kita pun jawab cepat-cepat...i..ni "jagah" Ha.."jagah" ..ayah ketawa kuat..ayah tak marah pulak!! Ini bukan jagah Suria..ini..GAJAH!!

"Ikut ayah..GA....Ga (kita ikut ) JAH....(jah)..ayah sebut kuat "GAJAH"..kita jawab.."JAGAH " jugak!! Ayahpun kata..dah la!! Dia terus tutup buku..Takutnya.!.Arwah abang ada masatu..dia gelak perlahan..Lepastu bila pergi zoo arwah abang nampak..gajah dan panggil.." adik, tu JAGAH..tu bukan GAJAH !! Ya..la..


Ayah nampak garang pada anak-anak tapi baik hatinya..semasa remaja , selalu belikan krim muka untuk puteri tunggalnya ini....dan majalah. Waktu dulu kami jarang bersembang...bila dah besar rajin pula kita berbual...dan ayah setiap minggu akan kirim berita dan komen dalam smsnya...terima kasih ayah..sebenarnya faham garang ayah dulu ada sebabnya..mungkin nak anaknya jadi orang.., kenal orang, kenal diri dan kenal g.a.j.a.h...


JaGah...


..Ayah ada pesan... merendah diri ( ikut resmi padikan ayah, makin berisi makin tunduk).Maafkan anakmu ini tak pernah beri hadiah semahal set kayu golf dari Eropah...lagipun tahu ayah tak pernah dan tak tahu main golf.... tapi kebahagiaan bukan terletak pada hadiah yang mahalkan ayah, atau harta yang banyak ..kebahagiaan sebenar terletak pada hubungan siratulrahim, kasih dan sayang...juga doa yang tak putus ..itu yang berterusan dan mampu kami beri...Amin...Hmmm...

By,

Suriani binti Shariff

2 comments:

AMY SENSEI said...

haha..kak sue pelat ke? sama le ngan saya nak sebut tupperware selalu sebut tetaware, arwah mak jenuh dok betulkan sebutan saya sampai darjah 5 baru betul sebut. bila pagi2 pergi sekolah nak bawa bekal sibuk jerit kat mak: mana tetaware amy makkk!!

ShookranJazilan said...

Ha..ha..Amy lagi lawak sampai darjah 5, mcam cakap Kelatantu..tertawan...
itu guna skill masa bercinta dulu ya.."Amy tetaware..dengan che abe yang kacok..."He..he.."