Thursday, February 28, 2008

PERGI MUSCAT (ibu negeri Oman)

Masa mula-mula sampai sini dari Malaysia, minggu pertama , kami hendak ke Muscat.Masatu hantar anak-anak nak ke `tuition' dulu. Cakap pada dia orang masa mereka sedang naik tangga sekolahtu ,nak bawa apa nanti mak kemaskan baju.Amanda dan Adam minta bawakan baju panjang..sebab sejuk tapi Ali sambil menjerit..cakap..Ali tak mau bawa apa-apa..tapi Ali nak cakap..tangga sekolahni dah nak roboh! Kuatnya...sambil goyang tangga sekolahtu.Tapi mujur..cikgu dia tak faham Bahasa Melayu... Cakap kat Ali dari bawah Yalah..mak faham.Tak apa.Masatu tahan nak tergelak..Baru seminggu dari Malaysia.Tengok sekolah lain kot. Kejutan budaya!

Kami bertolak pukul 11 lebihke Muscat. Singgah di Carrefour dulu.Lebih kurang pukul satu sampai. Festivaltu buka pukul 4.30. Di sini kaunternya ada tulis `for ladies' untuk bayar.Nampak perempuan yang pakai tutup semua kebanyakan yang bayar. Dan setiap tandasnya ada surau...agak luas.Masani dapat tengok perempuan Oman memang cantik-cantik.Ada yang berambut perang,ni semulajadi... bila tak bertudung lagi cantik Arabni..mereka suka mekap mata tebal-tebal..ada juga terlebih..bila tengok dari jauh nampak cantik..bila dekat..biasaaje..Kitapun apa kurangnya...cantik dari sudut lain..Bersyukur.

`Bumper cars'...Ali `share' dgn Amanda bawa keta asyik tekan `brek',Adam sorang.
Di Carrefourni kami ambil kesempatan beli barang yang tak ada di Sohar tempat kami tinggal. Lagipun murah sedikit .Baru dapat beli kuew tiau.Itupun kuew tiau kering dari Thailand .Jadilah. Daun pandanpun ada di Carrefourni.Tapi tak beli sebab daun pandan yang dibawa dari Malaysia ada lagi.Jimat betul.Lepas guna masak nasi lemak atau buat kuih cara basuh balik dan simpan dalam peti ais. Kitar semula.Dulu masa di Englandpun buat macamni..masak dan basuh balik daun pandan dan daun pisang. Tapi bila balik Malaysia..jimatlah lama-lama tak kisah dah sebab banyak. Betulla pepatah ada berkata...`Selalunya kita tidak menghargai apa yang kita ada, tetapi apabila ianya hilang atau dirampas baru kita merasai betapa bernilainya sesuatu itu....' Bawa daun pandan dari Malaysia dengan akarnya sekali dah hidup sikit..tanam di luar rumah..susah nak hidup..Bila tengok hidup seronok rasanya. Dalam Carrefourni banyak nampak muka Melayu..ada yang senyum kitapun senyum balik..itu kita tahu Malaysiatu..mereka akan pandang kita lama sikit ,tapi kalau kita senyum dia tak senyum ,itu...sama ada Filipina atau Thailand. Muka nak sama. Gaya lain sikit.

Kami sampai ke tempat Festival tu hampir pukul lima. Macam konsert Sure Heboh di TV3tu (tak pernah pergi) atau pesta Pulau Pinang di Malaysia.Ramai orang.Anak-anak belum pernah pergi lagi Pesta PUlau Pinang. Apa lagi bila sampai di Festivalni kat depan sekali dia letak bahagian permainan seperti kereta lumba,buaian pusing, gelongsor besar, sampan, kuda-kuda...melompatla dia orang. Hmm tak boleh!...naik satu permainan saja..maka naikla kereta lumba...Lepas naik ..sibuk kata macam dalam cerita kartun Disney..seronoklahtu..Hilang sekejab rindu pada Malaysia...

by

Cikgu Sue.

1 comment:

tok wan said...

harini paksu amir umi akn datang bersama marzuki n karina paksu nak undi.tok wan undi sungai serai.mak tok kat d.tua.paksu amir kat batn 14.umi kat kajang.suasana tenang dan pak lah akn menang.Tok dpt rm 500 guna kia hantar pengundi.tapi tok wan guna kancil.buat sat saja lepas tu belah.