Thursday, December 18, 2008

TV Malaysia , Daging korban


Nak bagitau ni...sehari selepas raya haji, baruni kami dah dapat tengok channel RTM 1 dan RTM 2.Bukan sahaja dapat dua channel tapi ditambah beberapa channel yang lain.(Channel yang tak diminta juga dapat kena tapis sendiri lagi!), Kawan Malaysia juga yang beritahuni...kena bayarlah sikit tapi sekali itu sahaja...Seronokkan...macam ada di Malaysia...Bagus juga rancangan RTM ,setiap hari Isnin TV 2 ada teater lagenda 9.30mlm Malaysia,Oman 6.30 ptg(yang anak-anak kata "mak ,tu cerita orang tua!) Yang tak bestnya TV Malaysiani banyaknya iklan dan lama pulatu!!





TV Malaysia...ada di Oman...rindu pula nak tengok wajah pembaca berita Harjit Singh Hullon dan Wan Cik Daud...apa khabar ? Antiknya ...


Esoknya kami pergi beraya di Ibri (dua jam dari sini)...Makan kurma kambing...Masa sedang bercerita..pasal daging korban yang dibuat oleh orang Oman di mana mereka letak daging korban dalam tanah dan bakar api di atasnya...ada rakan Tunisia bawa daging korban bakartu...satu dulang!!










Daging korban bakar ...lepas habis makan baru diberitahu daging yang kami makan tu adalah daging unta...pertama kali makan daging unta..bakar dalam tanah pasir...(itulah sampai demam makan daging kambing dan unta dalam sehari)

Wadi- air sebelah kanan



Lepas makan tengah hari di Ibri..kami di bawa ke Wadi...jauhnya perjalanan hampir satu jam...terkejut juga tengok waditu..bukan apa...kecil aje...tapi bagi orang sini (orang yang bawa kami ke wadi ni berkata) takungan airni...amatlah cantik, air mengalir ada ikan, orang yang datang memang ramai..tapi tak banding dengan Wadi Bani Khalid yang pernah kami melawat di Sur dulu...memang cantik sangat!!










Wadi lagi..kecil aje sebenarnya...tapi orang sini suka...ada air masa musim sejuk sahaja. Kereta banyak dari air.



Lepas ke Wadi kami singgah rumah orang Malaysia di Nizwa....di Nizwani mereka kata ada bukit dan gua cantik yang ditanam dengan bunga ros..belum sampai lagi...


Kami bermalam di Muscat...dan esoknya kami ke Mutrah souk di Muscat. Tempat ni baru kami pergi balik selepas peristiwa Adam tertinggalkan kunci kereta dulu.








Macam-macam nak belikan...kainlah..emaslah, barang silverlah...



Dalam kedai labuci..mengerlip mata. beli jarum aje..nak jahit baju koyak..he..he..



sampai rumah buat projek tempe kali kedua...rajinkan!... nak makan lagipun dah habis masak kuah lontong lagipun seronok bila buat dan beri pada orang.

Projek kedua tempe dapat 8 bungkus pelik juga, sebab projek pertama dapat 7 bungkus dengan sukatan yang sama...ini satu kelebihan !


By,

Cikgu Sue

3 comments:

t linda said...

sedapnyerr dapat makan daging kambing la...daging unta la...zul makan tak??? kalo tak makan rugi tau...ckp nabi dulu2 pon makan tau...heheheheh
kat sana sungai2 tak de ek..so wadi2 tu la yg jadik tumpuan....mcm tu la...dpt berjalan ke negara org...mcm2 boley lihat kan...
P/s: bile la kite ni nak sampai sana kan.....???

ShookranJazilan said...

Linda...maaf lambat jawab komenmu..internet tarak manyak lama...tapi ok boleh buat macam-macamkan...memang sungai tak ada..di Omanni..bila ada takungan air sikit-sikit situlah mereka pergi berkelah...sebabtu suka ke Malaysia kot...jemput la datang sini...semua percuma..tukang masak pun dah boleh lawan linda...action ..

Film Wishes said...

Nice blog you got there.

If you like to watch Asian movies welcome to check out mine, updates daily!

If you like my blog looking forward for your return visit, thank you :))

http://filmasia.blogspot.com